A kijárási tilalom miatti kötelező és tartós otthonlét unalmassá válhat és sok pszichés stresszt okozhat bárki számára. A helyzet átmeneti, de bizonytalan, emiatt fontos, hogy legyenek olyan praktikák és gyakorlatok, amelyek segítenek megtartani a lelki egyensúlyt. Ha az ember akár egyedül, akár családjával otthonába kényszerül, akkor mindenki részéről türelemre és higgadtságra van szükség! Ehhez adhatnak segítséget az alábbiak.

Szóbeli megfogalmazás

Nem mindegy, hogy hogyan használjuk a szavakat!

“Bizonytalanság” helyett mondjunk: “átmenetiséget”.

“Kijárási tilalom” helyett mondjuk: “tartós otthonlét”.

Legyen rend!

Legyen pontos napirended! Írd le!

Kelj és feküdj állandó időpontokban!

Szellőztess a lakásban napjában többször!

Reggeli-ebéd-vacsora: kerüld a rendszertelen étkezést, falásokat, vagy nassolást. Mielőtt vásárolsz, nézd meg, hogy mi van otthon! Tudd, hogy mit miért veszel!

Otthoni munka

Otthoni munkát a laksában ideiglenesen kialakított munaállomásról végezz! Óránként tarts pár perc szünetet: állj fel, igyál vizet.

Tarts ebédszünetet!

Legyen pontos időpontja a munkakezdésnek és a munka végének is!

Munkatársaiddal alakítsatok ki napi rutint: reggeli kezdő bejelentkezés üzenetben, vagy telefonon, közös videóbeszélgetés sorány elfogyasztott közös tea, kávé a napi teendők megbeszélésére. Törekedj a munkatársakkal való kapcsolattartásra, szervezzetek gyakrabban megbeszéléseket!

Foglald el magad!

Tervezz előre otthoni programokat: rakj rendet, takaríts ki, válogasd ki a nem használd ruháidat, húzz friss ágyneműt, nézd át a hűtőt (a fagyasztót is), törölj port a szekrény tetején is, rendezd könyveidet, tárgyaidat, ültess növényeket…

Tornázz otthon rendszeresen: nyújts, 20-40 felülés, vagy guggolás, napjában háromszor, online jógakurzus, videós edzések.

Fejts rejtvényt, hallgass zenét és olvass-olvass-olvass: verset, regényt, novellát…

Nézz filmet otthon! Pattogtass kukoricát, tölts üdítőt, sötétíts be, kapcsold ki a telefont.

Próbáld ki: Feküdj le! Karjaidat tedd magad elé, lazulj el. Csukd be a szemed! 3 percen keresztül figyelj a saját légzésedre. Figyeld a levegő áramlását! Próbáld meg lassítani a légzésedet. Napjában kétszer relaxálj!

Tanulj nyelvet, fejlessz nyelvtudást! Az internet, könyvek és applikációk segítenek! Minden nap 3 új szó!

Kapcsolódj!

Sok mód és lehetőség van a kapcsolattartásra – használd őket! Légy kreatív!

Szervezd meg a családoddal való kapcsolattartást! Kívánjatok “jó reggelt” egymásnak üzenetben, este pedig számoljatok be egymásnak a napotokról. Tudjatok egymásról!

Vigyázz az idősebb családtagokra, gondoskodj róluk!

Hívd fel rég nem látott barátaidat, tarts rendszeresen kapcsolatot telefonon, üzenetekben, vagy videóhíváson keresztül.

Nézzetek filmet összehangoltan – akár videótelefonon kapcsolódva egymáshoz.

Családi együttélés

Egy ilyen helyzetben még az egymást szerető emberek között is könnyen alakulhatnak veszekedések, konfliktusok. Legyetek türelmesek egymással!

Legyenek közös tevékenységeitek: étkezések, családi fotók nézegetése, fotóalbum összeválogatása, társasjátékok, kártyázás, közös főzés, filmnézések, közös játék.

A családi otthon mindenkié: tartsátok közösen tisztán, érvényesüljön a munkamegosztás, hallgassátok végig egymást és segítsétek egymást.

Ha megoldható, mindenkinek legyen saját helye, de legyenek terei a család életének is. Alakítsatok ki mindenki számára elfogadható családi időbeosztást.

Tartsátok tiszteletben az otthonról dolgozó családtagok munkáját.

Gyermekek

A gyermekek számára különösen fontos a napirend. Hagyd, hogy gyermeked a megszokott dolgait csinálja. Vond be őt/őket minél több közös tevékenységbe! Ne erőltess rá semmit! Légy nyitott: érezze, hogy beszélet a helyzetről. Ha kérdez: válaszolj. Ha bizonytalan vagy a válaszban, akkkor mondd neki ezt. A gyermekek érzik a bizonytalanságot, emiatt a legfontosabb, hogy mellette legyenek a családtagjai.

Óvd magad!

Tartózkodj a személyes találkozásoktól, maradj otthon!

Hiteles hírforrásból is csak naponta kétszer tájékozódj a vírushelyzetről.

Éjszakára kapcsold ki, halkítsd le a telefonodat.

Csökkentsd, kontrolláld az internetes közösségi médiában töltött idődet!

Alkoholt csak ritkán és indokolt esetben fogyassz, káros szenvedélyeidben szabj napi határt!

Ne hagyd, hogy pótcselekvéseid átvegyék az uralmat! Maradj higgadt és józan!

A legfőbb pedig: ha csak teheted, maradj otthon, kerüld a közvetlen kontaktust másokkal, és vigyázz az idősebbekre!

az Országos Onkológiai Intézet Onkopszicológiai Munkacsoportjának ajánlásai